Administratieve verplichtingen
U bent als ondernemer voor de ABB verplicht een administratie bij te houden, tenzij u wordt ontheven van administratieve verplichtingen.
Recht op ontheffing van administratieve verplichtingen
U hebt recht op ontheffing van administratieve verplichtingen indien u voldoet aan de volgende voorwaarden:
- U hebt een eenmanszaak of de onderneming is een samenwerkingsverband van natuurlijke personen, zoals een maatschap, een vennootschap onder firma of een man/vrouw-firma en bent gevestigd op de BES-eilanden en;
- Uw omzet bedraagt (exclusief ABB) per kalenderjaar minder dan USD 10.000 en;
- U verricht uitsluitend diensten en/of onbelaste leveringen en;
- U bewaart de administratieve bescheiden op een overzichtelijke manier.
Om in aanmerking te komen voor ontheffing van administratieve verplichtingen dient u een schriftelijk verzoek (het ontheffingsverzoek is hier te downloaden) in bij B/CN. Na beoordeling ontvangt u een beschikking waarin aan u wordt meegedeeld of u wel of niet in aanmerking komt voor ontheffing ABB.
Aan welke eisen moet de administratie voldoen?
De ondernemer moet een administratie voeren waarin:
- Aantekening wordt gehouden van de door hem en aan hem verrichte leveringen en diensten;
- Aantekening wordt gehouden van de door hem verrichte in- en uitvoer van goederen;
- Aantekening wordt gehouden van andere gegevens die van belang zijn voor de heffing van de ABB;
- Dagelijks aantekening wordt gehouden van de uitgaven en ontvangsten ter zake van de aan hem en door hem verrichte leveringen en diensten;
- Zijn boekhouding m.b.t. de omzet op zodanige duidelijke en overzichtelijke wijze wordt gevoerd dat kan worden vastgesteld dat de belastingheffing op de juiste wijze plaatsvindt en de over een bepaald belastingtijdvak verschuldigde ABB kan worden vastgesteld;
- Kopieën worden bewaard van door en aan hem uitgereikte facturen.
Een administratie moet dus regelmatig worden bijgehouden en gegevens moeten worden bewaard zodat u in staat bent tijdig de vereiste aangiften te kunnen doen en B/CN voldoende mogelijkheden heeft om de juistheid van de aangiften te controleren. Indien de administratie niet voldoet aan de eisen kan dat tot gevolg hebben dat B/CN een schatting moet maken van het verschuldigde bedrag aan belasting.
Let op! U bent verplicht uw administratie zeven jaar te bewaren. Alle gegevens die u over uw onderneming vastlegt, behoren tot uw administratie. Dit omvat o.a. (digitale) agenda’s, correspondentie, e-mailverkeer, contracten etc. De zogenoemde basisgegevens van uw administratie moet u altijd zeven jaar bewaren.
Is een factuur uitreiken verplicht?
Ondernemers voor de ABB zijn verplicht om voor hun leveringen van goederen en/of de verrichte diensten aan derden een factuur uit te reiken aan deze derde(n). Een kopie van de uitgereikte factuur moet u dan bewaren in uw administratie.
De factuur moet u uiterlijk uitreiken binnen vijftien dagen na de maand waarin de levering en/of de dienst is verricht. Indien u met de afnemende ondernemer overeenkomt dat de vergoeding vooraf, of in gedeelten zal worden betaald, dan moet u telkens bij een (deel)betaling een factuur opmaken en uitreiken.
Aan welke eisen moet een factuur voldoen?
De factuureisen zijn afhankelijk van het op de factuur in rekening gebrachte bedrag. Indien het factuurbedrag bij een levering van goederen hoger is dan USD 5.000 en/of bij het verrichten van een dienst hoger is dan USD 200 gelden er meer eisen aan de factuur. Indien het factuurbedrag bij leveringen lager is dan USD 5.000 en/of bij het verrichten van een dienst lager is dan USD 200 kan worden volstaan met het uitreiken van een vereenvoudigde factuur. Hieronder treft u de eisen aan van de factuur en die van de vereenvoudigde factuur.
De volgende gegevens moeten op de factuur worden vermeld:
- De (bedrijfs)naam, de adresgegevens en het registratienummer (cribnummer) van de ondernemer die de prestatie verricht;
- De (bedrijfs)naam en het registratienummer (cribnummer) van de afnemer van de prestatie;
- Een duidelijke omschrijving van de aard en de hoeveelheid van de geleverde goederen;
- Een duidelijke omschrijving van de werkzaamheid of verrichte dienst;
- De datum waarop de levering, de werkzaamheid of de dienst wordt verricht;
- Een doorlopend factuurnummer en een dagtekening;
- De vergoeding en, indien voor de prestatie ABB is verschuldigd, het ABB bedrag.
De volgende gegevens moeten op de vereenvoudigde factuur worden vermeld:
- De (bedrijfs)naam en de adresgegevens van de ondernemer die de prestatie verricht;
- Een duidelijke omschrijving van de aard en de hoeveelheid van de geleverde goederen;
- Een duidelijke omschrijving van de werkzaamheid of verrichte dienst;
- De datum waarop de levering, de werkzaamheid of de dienst wordt verricht;
- Een doorlopend factuurnummer en een dagtekening;
- De vergoeding en, indien voor de prestatie ABB is verschuldigd, het ABB bedrag.